«

»

Negativ psykosocial påverkan från barns datorspelande?

I en av de mest omfattande och minutiösa studier som gjorts om långsiktiga psykosociala komplikationer från skärmtittande i olika former har en forskargrupp från University of Glasgow kommit fram till att datorspelande leder till stora problem för barns inlärning, koncentration och empati. Det förvånar väl ingen? Eller…?

Ok… jag ljuger. Det finns inget samband. Inget. Nada. Rien. None. Oumghogho (fiktivt centralafrikanskt stamspråk).

Politikergubbar, hockeypappor, TV4, amerikanska TV-predikanter (som ju alla vet har enorm påverkan på medelsvenskens åsikter och värderingar) och alla andra konservativa, ”ordning och reda”-populistiska och/eller fördomsfulla institutioner matar oss ständigt med uppfattningen att datorspelande (till skillnad från idrott!?) leder till grava problem och stort lidande, men forskningsläget ger en allt tydligare bild av datorspelandet som en begåvnings-, analys- och empatialstrande sysselsättning som ger mer än den tar, såväl emotionellt som intellektuellt.

I studien kunde kunde man dock konstatera att rent TV-tittande förde med sig vissa beteendestörningar.

Watching TV for 3 h or more at 5 years predicted a 0.13 point increase (95% CI 0.03 to 0.24) in conduct problems by 7 years, compared with watching for under an hour, but playing electronic games was not associated with conduct problems. No associations were found between either type of screen time and emotional symptoms, hyperactivity/inattention, peer relationship problems or prosocial behaviour. There was no evidence of gender differences in the effect of screen time.

Mer om detta:

http://www.rockpapershotgun.com/2013/11/18/study-shows-no-harmful-impact-from-gaming-on-children/

Till studien:

http://adc.bmj.com/content/early/2013/02/21/archdischild-2011-301508.full.pdf

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.