«

»

Oxfordstudie: frustrerande spelupplevelser, inte våldsskildringar, föder aggressivitet hos datorspelare

Freeman

 

http://www.ox.ac.uk/media/news_stories/2014/140408.html

Enligt en färsk studie är det när man känner sig frustrerad, otillräcklig och förminskad i ett datorspel som aggressiviteten väcks till liv, inte när man konfronteras med våldsamt innehåll…

 

Researchers from the University of Oxford in the UK and the University of Rochester in the US carried out lab tests in which volunteers played both violent and non-violent games. They found that the deciding factor was how the volunteers were able to master the electronic game after 20 minutes of play.

Games that were too difficult or where players had trouble mastering controls that were too complicated were the most likely to leave players feeling aggressive afterwards. There was little difference in the aggression levels of players on games with violent content as compared with those playing non-violent games, says the research published in the Journal of Personality and Social Psychology.

 

Så ilska och aggression verkar alltså födas ur en känsla av otillräcklighet. Hmmm… intressant. Undrar var man stött på det fenomenet tidigare? Ja, just det… ÖVERALLT! I skolan inte minst.

Frustration över ens upplevda situation och ens möjligheter att påverka ligger till grund för så mycket hat, aggressivitet och misstänksamhet i vår värld att det väl skulle chockera om inte samma sak gällde i datorspelen.

Kan vi inte en gång för alla begrava den bedagade idén att underhållningsvåld leder till samhälleliga våldsvågor. Jag är den förste att motsätta mig våldsförhärligande i datorspel, och jag lever inte under illusionen att man kan spela hur mycket våldsamma datorspel som helst utan att påverkas – allt kan överdoseras, men jag vägrar agera domare, jury och bödel mot dem som ägnar sig åt dessa spel, och det borde vi alla.

Vi har alla våra mer eller mindre socialt accepterade passioner, och många av dem har någon gång ifrågasatts på samma sätt som de nu ifrågasatta våldsspelen. Vem skall döma oss?

 

 

Dagens kluring – hitta det skadliga underhållningsvåldet:

 

1. Gladiatorspel

1. Gladiatorspel

2. Tjurrusningen i Pamplona

2. Tjurrusningen i Pamplona

3. Starcraft 2

3. Starcraft 2

(Ja, enligt vissa är faktiskt Starcraft att betrakta som ett klockrent exempel på farligt och avtrubbande underhållningsvåld… googla exempelvis Adam Lanza och Starcraft)

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.