«

»

Våldets inverterade förhållande till datorspelandet…

Trots den tragedi den senaste skolskjutningen i USA inneburit så har inte vapenlobbyn eller de konservativa krafterna suttit sysslolösa – en syndabock skall letas upp till varje pris.

Den uppenbara koppling de flesta människor ser mellan tillgången till vapen och användandet av vapen är inte lika uppenbar för de mer moraliserande och utvecklings- och upplysningsfientliga delarna av USAs befolkning. Istället drar man fram den gamla vanliga misstänkta… ungdomskulturen. Numera är det oftast datorspelen som får antikrist-stämpeln (för den som inte noterat det brukar graden av religiositet stå i direkt proportion till graden av antidatorspelshets i ett samhälle… och lustigt nog även till graden av våld) och i fallet Sandy Hook Elementary är det tydligen (det ganska beskedliga) Science Fiction-strategispelet Starcraft 2 som har skapat en avtrubbad mördare utan känsloliv och empati… inte tillgången till vapen i hemmet… eller hemskolningen… eller personlighetsstörningen… eller bristen på social samvaro. Kulturyttringarna må ha ändrat skepnad, men retoriken känns igen.

Det blir svårt att ta dessa utspel på allvar, men när man märker att så många (däribland vissa svenskar) faktiskt köper retoriken rakt av är det lätt att bli lite mer bekymrad. Kan det vara så att moralpaniken återigen är ett faktum? Har vi inte lärt oss någonting (av Siewert Öholms utspel om W.A.S.P. år 1982 till exempel)?

Ett sätt att pröva om datorspelen faktiskt skapar mördare är att gå till statistiken över dödligt våld. Antalet döda som följd av dödligt våld ger en bra bild av våldstendenserna i ett samhälle, då statistiken inte påverkas av fluktuationer i anmälningsfrekvens, förändrade värderingar eller förändrad lagstiftning.

Då jag har lätt för att snöa in på saker (och dessutom har en ganska anal personlighet) så har jag roat mig med att sammanställa en informationsbild med grafer över mord- och dråpstatistik över tid kopplat till releasedatumen för ett antal av de datorspelstitlar som figurerat i snacket kring massmord i USA och andra delar av världen.

Det hade kanske sett snyggare ut om jag räknat om statistiken till dödsfall per 100 000 invånare… men jag orkade inte (någon slags gräns får det finnas för hur insnöad man kan bli).

Dödligt våld och datorspel

Min egen uppfattning är att datorspelen fungerar som en säkerhetsventil. För att vara krass… om du kan skjuta en taliban i huvudet i ett datorspel behöver du inte skjuta någon (taliban eller annan) i verkliga livet. Det som skapar mördare är ojämlikhet, utanförskap, macho- och hederskultur, fundamentalism och psykopati – inte datorspel. Dock kan en överkonsumtion av datorspel leda till negativa konsekvenser. Men det kan en överanvändning av lingonsylt, Ibumetin, Aftonbladet, surdegsbröd, innebandy, mopeder, Astrid Lindgren, kallbad, Bibeln, sockerdricka, hästpolo, tajta byxor, Fem myror är fler än fyra elefanter, cardio-träning, mammas köttbullar och wasabi också, om omständigheterna är sådana att gränser inte sätts för hur de konsumeras.

När man kopplar samman dödsskjutningar med datorspel så gör man ett klassiskt feltänk – man blandar ihop orsak och verkan. Pojkar (och män) blir inte avtrubbade individer med personlighetsstörningar genom att spela våldsamma datorspel… vissa pojkar (och män) dras extra mycket till våldsamma datorspel för att de redan är avtrubbade individer med personlighetsstörningar.

Man får inte heller glömma att antalet pojkar (och män) som spelar datorspel är ungefär… ALLA, vilket gör det lite knivigt att hitta mördare utan någon koppling till datorspelsvärlden.

Slutligen: jag kan tycka det är synd att så många av dagens mer kommersiella datorspel har ett sådant stort fokus på våld. Men om vi väljer att bortse från alla andra saker som spelen erbjuder och enbart fokuserar på sagda våld, så anlägger vi ett antivetenskapligt, ignorant och elitistiskt perspektiv. Vi måste försöka att förstå de kulturyttringar som dominerar vår samtid istället för att ge utlopp för våra värsta fördomar och farhågor.

 

För en sammanställning av forskningen kring datorspel och aggressivitet, se http://www.statensmedierad.se/Kunskap/Datorspel/Ny-forskningsoversikt-om-valdsamma-datorspel/

En kritik av ovanstående sammanställning framförd av tre forskare vid Karolinska institutet: http://www.dn.se/debatt/valdsamma-datorspel-kan-visst-paverka-ungas-hjarnor

 

För att få det större perspektivet på hur våldsanvändandet i världen har minskat kan jag varmt rekommendera boken The Better Angels of Our Nature: Why Violence has Declined av Steven Pinker.

1 ping

  1. Om konsten att blanda ihop orsak och verkan och dessutom bedriva tafflig vetenskapsjournalistik » Pedagogiska spelvärldar

    […] har tidigare tagit upp fenomenet våldsamma datorspel och de fördomar vi har (till exempel här och här), men det kan vara värt att säga några ord om DN:s (eller snarare TT-DN:s) artikel […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.