«

»

Gamification – en (hyfsat) kortfattad förklaring

Då mina tidigare inlägg inte har koncentrerats till enbart spelifiering så tänkte jag att det kunde finnas en poäng med att kort och koncist gå igenom vad spelifiering faktiskt är.

 

Spelifiering (innebörd):

  • Användandet av spelmekanismer på verksamheter som traditionellt inte hör samman med spelande.
  • Ett sätt att öka interaktionen med ett material, digitalt eller fysiskt, för att därmed öka användarens engagemang för sagda material.
  • Ett fenomen som hämtat mycket inspiration från framförallt datorspel, men som i olika former har funnits långt tidigare.
  • Spelifiering bygger, liksom spel, på frivilligt deltagande.

 

Exempel på spelmekanismer (i ungefärlig ordning efter hur vanliga de är i spelifieringssammanhang):

  • Avatar: En kosmetisk ställföreträdare / alter ego för spelaren / användaren. Kan vara i form av en liten bild, eller i form av en karaktär / rollperson (en figur som kan förändras efter spelarens eller användarens smak och ofta utvecklas på olika sätt under spelets eller spelifieringens gång).
  • Badges: Rent kosmetiska belöningar i form av virtuella brickor, plaketter, pokaler etc. du får som bevis på att du har uppnått ett specifikt mål (ex. varit inloggad på en hemsida i 30 minuter, bjudit in 100 vänner att deltaga i ett onlinespel).
  • Poäng: Behöver väl ingen närmare presentation.
  • Ligor: Listor med poängräkning eller graderingar av hur väl spelarna presterat i ett spel / en spelifiering.
  • Virtuell valuta: Kan växlas in mot exempelvis belöningar (antingen kosmetiska eller praktiskt användbara sådana). Ofta kan virtuell valuta erhållas genom att man samlar på sig den i spelet / spelifieringen, eller genom att man betalar för den med riktiga pengar mot en viss växelkurs.
  • Bild10Progressionsmätare: Oftast betecknat XP (Experience Points, erfarenhetspoäng). Används för att tydliggöra en karaktärs / avatars progression, ofta i form av en termometerliknande mätare.
  • Level: När karaktären nått en tillräcklig progression / fått tillräckligt många XP kan hen ”levla” upp, oftast genom att välja mellan ett antal nya färdigheter som ger karaktären fördelar i spelet / spelifieringen.
  • Färdigheter: Färdigheterna kan antingen vara siffer- / poängbaserade (ex. +1 styrka, +3 intelligens) eller vara i form av ”perks” eller ”skills” (namnet varierar). En perk eller skill är en förmåga som ger en tydlig fördel i spelet men som vanligen inte är poängbaserad (ex. förmågan att använda ett nytt vapen i ett spel, förmågan att tillverka olika saker i ett spel, förmågan att träna olika djur i ett spel etc.).

 

Exempel på spelifiering:

  • Flygpoäng / bonusprogram / flygmil: För varje resa med ett specifikt flygbolag samlar du på dig poäng / virtuell valuta. Dessa poäng kan du växla in mot olika belöningar, exempelvis mat/dricka på flyget, bättre platser, hotellvistelser, nya resor etc.
  • Foursquare: Företag vars tjänst består av en mobilapp med rekommendationer av restauranger, barer, butiker etc. När du är inloggad i programmet och besöker en av dessa platser checkar du in på den, varpå dina inloggade vänner och andra ser vart du är incheckad (och känner sig mer manade att gå dit själva?). Checkar man in tillräckligt många gånger på en specifik plats kan det utgå belöningar till dig som användare, exempelvis rabatterade priser eller speciella VIP-platser där bara du och andra Foursquareanvändare av en viss rang kan sitta. Appen använder sig också av olika hierarkiska titlar, samt ett omfattande badge-system. https://foursquare.com/about/
  • Zombies, run!: En mobilapp för dig som känner att du skulle behöva röra på fläsket men tycker det är en ångestfylld upplevelse bara att snöra på sig löparskorna. När du väl har fått på dem och tagit på dig mobillurarna avbryts din vanliga musik emellanåt med fejkade radiosändningar. Dessa radiosändningar riktar sig direkt till dig och målar upp en berättelse där du är huvudpersonen. Din helikopter har kraschat och du är omgiven av zombier. Genom ett antal olika uppdrag hjälper du de överlevande  från zombie-apokalypsen att bygga upp civilisationen igen. Du samlar på dig föremål och får små sidouppdrag som syftar till att göra din löprunda till en spännande, dynamisk upplevelse. Dessutom använder appen mobilens GPS för att berätta när zombierna är nära och när du lyckats springa ifrån dem. https://www.zombiesrungame.com/
  • Hastighetslotteriet: Ett projekt för att få ner hastigheterna i Stockholms innerstad. Man placerade ut fartkameror med texten ”Hastighetslotteriet”, som läste av din nummerplåt och visade din hastighet på en display. Höll du hastigheten var du med i ett lotteri. Vinstpengarna kom från fortkörarnas böter. Bilisternas medelhastighet sjönk med 22%. Sedan experimentet genomfördes i Stockholm har det dykt upp i flera andra svenska städer. http://www.rolighetsteorin.se/hastighetslotteriet

2 pingar

  1. Homo ludens – den lekande människans plats vid skolbänken » Pedagogiska Spelvärldar

    […] Jag har sedan dess förstått att det faktiskt finns ett namn för det jag var ute efter. Gamification. […]

  2. Några tips för att spelifiera undervisningen » Pedagogiska Spelvärldar

    […] Jag har skrivit mer om olika spelmekanismer som ofta används inom spelifiering i detta inlägg. […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.