«

»

Gamification i skolan

Bild6Gamification brukar sägas handla om att applicera spelmekanismer på processer och verksamheter som traditionellt har väldigt lite att göra med just spelande. Exempel på sådana spelmekanismer kan vara poäng, ligor, avatarer, XP (erfarenhetspoäng), och olika tävlingsmoment.

De flesta känner säkert igen erbjudanden där det tredje, femte eller tionde inköpstillfället är kostnadsfritt (ett poäng per pizzeriabesök innebär var tionde kebabtallrik med stark sås gratis) eller belöningar för att man är en trogen kund, i form av specialplatser på flyget, ett platinumfärgat (eller jacarandafärgat? schackrutigt? snöleopardmönstrat? euroshopperrött?) kreditkort etc. Vem vill inte med självgod min kunna hålla upp ett helt avskalat kolsvart kreditkort framför bartendern och eventuella åskådare (den typ av människor som tycker det är viktigt med färgen på kreditkort förutsätter alltid att de är betraktade) istället för ett mainstreamblått med synlig Nordealogga? Dessa fenomen är exempel på enkla typer av gamification – som dock i de här simplare formerna i första hand får anses skapa en yttre motivation, vilket visserligen kan ha sina poänger men kanske inte fyller riktigt de behov man har som yrkesverksam pedagog.

Gamification fanns inte i min begreppsvärld när jag bestämde mig för att använda mig av spelmekanismer i undervisningen. Jag såg mest potentialen i ett upplägg där eleverna får ett tydligt incitament att följa med i undervisningen och fördelen med att ge dem verktyg för att följa den egna progressionen samtidigt som de har kul.

Forskningen verkar också tyda på att en av de stora vinsterna med gamification och med spelande i ett större perspektiv är förmågan att engagera, bland annat genom att väcka tävlingslusten eller viljan att utmana sig själv, men framförallt (enligt mig) genom att införliva människor i något som är större än dem själva, samt den gruppdynamik, gruppgemenskap och känsla av att själv ha uppnått och klarat av något i samverkan med andra som rätt typ av spelupplägg kan erbjuda. En annan vinst är den direkta feedback speldeltagandet ger (och därmed medvetandegörandet om den egna progressionen och lärprocessen).

Man bör dock inte blanda ihop gamification av skolan med att spela exempelvis datorspel i skolan (spelbaserat lärande). Gamification handlar om att applicera vissa användbara mekanismer från spelvärlden på skolans verksamhet för att därigenom väcka ytterligare engagemang för den, och handlar inte om att spela spel.

 

Vad andra sagt om såväl spel i skolan som spelifiering av skolan (och i största allmänhet):

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/professorn-lar-av-datorspelen eller http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5290595 om Tomas Kroksmark som i en studie vid Högskolan i Jönköping bland annat behandlar datorspelens pedagogik.

http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2012/11/21/datorspel-ger-bara-illusion-larande en kritik av den ibland något naiva tilltro som vissa, enligt artikelförfattarna, sätter till datorspelen som pedagogiska resurser (däribland studien ovan).

http://www.ted.com/talks/tom_chatfield_7_ways_games_reward_the_brain.html om hur datorspel har förmågan att belöna våra hjärnor. Bra föreläsning även om man kanske får ta den med en liten nypa salt.

http://www.ted.com/talks/john_hunter_on_the_world_peace_game.html om ett världsspel där grundskoleelever får tackla de stora frågorna.

http://www.skolvarlden.se/artiklar/lat-dataspelen-forma-skolan om spelifierat lärande.

http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_the_game_that_can_give_you_10_extra_years_of_life.html om hur vi kan må bättre av att spelifiera vår vardag… lite flummigt, men väldigt engagerande och tankeväckande.

http://spelifieralarande.se/projektrapport/ en förstudie om de möjligheter och svårigheter spelifierat lärande kan tänkas innebära.

 

2 kommentarer

  1. Terese Raymond

    Hej! Vad kul att hitta din blogg. Massor av konkreta exempel och idéer på skolspecifik spelifiering! Jag tipsar vidare om denna guldgruva :-)

    Hälsningar, /Terese

    1. Nicklas Larsson

      Hej Terese! …och tack. Jag får säga att det är väldigt spännande att sätta sig in i ditt/ert projekt också – våra upplägg skiljer ju något och har kanhända lite olika syften och tar sig olika uttryck, men det är kul att så mycket ändå känns igen och att det finns fler som ser potentialen i spelifiering och spelliknande undervisningsformer. Keep on fighting the good fight!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.